
Så här års påminns jag om hur tacksamt det är att odla rabarber. Den skjuter upp sina saftiga, syrliga stjälkar ur jorden utan att vi gör något särskilt alls. Dessa kan man göra så otroligt mycket gott av och de stora bladen ger en massa grönt till vår täckodling.
Ett tag hade vi två olika sorter. Den vi så småningom valde bort kom extra tidigt på våren, hade tunnare stjälkar och mildare smak. När vi köpte den beskrevs det som att den hade mindre oxalsyra, men jag märkte aldrig någon skillnad för magen. Problemet med den var att den ofta blev angripen av löss. Den sort vi har nu är en gammal klassisk rabarber med rejält tjocka stjälkar och kraftigt växtsätt. Vi fick både frön och ett par delade plantor från mina föräldrars trädgård för ett antal år sedan. Där tror jag att den fanns när vi flyttade till huset typ 1983 och jag har ingen aning om vad sorten heter. Jag är osäker på om några fröer tog sig, men plantorna blev stora redan andra året och ger nu egentligen mer än vi hinner ta hand om.
Min käre far dog i somras och i februari flyttade min kära mor till lägenhet. Så, nu är det en annan familj som får njuta av den där trädgården och rabarbern. Då känns det extra varmt i hjärtat att vår rabarber är en planta därifrån och att den frodas även här i Vadstena.
Jag älskar rabarberpaj och ett recept på sådan finns på slutet av det här inlägget. Det är också väldigt gott att koka marmelad på rabarber, antingen med bara socker, eller med lite vanilj. Soppa och kräm blir det då och då till kvällsmat så här års. Det gjorde mamma ofta när jag var barn. Mynta eller kanel är exempel på goda smaksättningar, men det är väldigt gott med bara rabarber och socker. Så enkelt som att koka sönder rabarbern med socker och smaka av om det behövs mer. Späd med vatten för soppa.
Chutney gör jag också ibland. Då utgår jag från något basrecept och lägger till lite vad jag har och tror kan passa. Vitlök och chili t ex och gärna lite äpple. Vad vi ofta pratat om, men egentligen inte testat är att ha det i mat. Rabarber är ju väldigt mycket lättare att odla i Sverige än t ex citron så det är absolut värt att testa i maträtter som behöver lite syra. Som rödbetssoppa.
En annan favorit att göra på rabarber är saft. Den passar utmärkt som måltidsdryck. Extra god blir den om man låter en kanelstång koka med. Sedan vi köpte torkugn har vi också gjort lite olika varianter på fruktläder. Då kokar man en puré på rabarber. Om man vill kan man blanda med äpple eller bär och smaksätta med t ex kanel. Sedan brer man ut det tunt på smörpapper och torkar till ett segt godis.
Underbara rabarber!
Rabarberpaj
1,5 rejält stor rabarberstjälk eller motsvarande
2 msk potatismjöl
4 msk socker
2 dl socker
2 msk honung eller sirap
150 g margarin
4 dl havregryn
2 tsk kanel
Skär rabarbern i bitar och blanda med socker och potatismjöl i en pajform. Blanda övriga ingredienser till en smuldeg och fördela över. Grädda i 225° i 15-18 minuter.