Veganpålägg

VeganpåläggVi har tidigare skrivit om hur vi en dag i veckan enbart äter vegansk mat – alltså väljer en växtbaserad kost. Detta fungerar vanligen utan problem och har givit inspiration att även övriga dagar allt oftare välja veganska alternativ (annars äter vi ibland mejeriprodukter och ägg). Eftersom vi äter mycket bröd har en utmaning varit det slentrianmässiga smöret och osten som pålägg och vad det kan ersättas med. Tips på veganpålägg verkar dessutom vara efterfrågat av fler så i detta inlägg bjuder vi på några recept och idéer.

En del veganpålägg som grönärthummus och nötsmör har vi använt under en längre tid. Vi brukar också under vintern grodda mungbönor, alfalfa och liknande vilket ofta blir gott som topping på smörgåsen. Den senaste tiden har vi mer aktivt prövat flera egentillverkade veganpålägg och även om allt inte blir fantastiskt brukar det bli gott. Det vanliga är att använda en mixer för att få till rätt påläggskonsistens – men ibland räcker det med en gaffel. Som med kokta bondbönor vilka blir osedvanligt goda och smöriga bara genom att mosa med en gaffel, krydda med salt, peppar och eventuellt tillsätta lite olivolja.

När vi senast hade salta jordnötter hemma blev jag sugen på kombinationen jordnötter och banan. Sagt och gjort. En halv påse mixades med en banan och en halv citron. Resultatet blev inte oväntat ett extra gott veganpålägg. Det händer att jag ersätter vanligt Bregott med kokosolja som den är, men den går också enkelt att smaksätta. Istället för traditionellt örtsmör kan du blanda dina favoritörter med kokosoljan samt eventuellt tillsätta salt. Just nu är vår timjan, vid kolonin, fortfarande fin så några kvistar från denna repades och blandades med kokosolja. Enkelt och gott. Förvarar man den i kylen bör man dock tänka på att låta den stå i rumstemperatur någon timme innan man ska använda den.

Riktigt enkelt blir något först när det blivit en vana och de första gångerna du gör eget veganpålägg kanske tröskeln känns hög. Dels så minskar tröskeln snabbt men dessutom finns det lyckligtvis flera färdiga alternativ som kan fungera riktigt bra. Vanligt jordnötssmör (med bara jordnötter och havssalt) är en klart användbar klassiker. Osten från Astrid och aporna har vi bara prövat någon gång men blivit nöjda med. Helt utan tillsatser är den dock inte, vilket ofta är ett dilemma med färdiga veganalternativ. Utan tillsatser är däremot de solrosbaserade påläggen från Urtekram som är goda i sitt original och dessutom har inspirerat oss till nedanstående recept med solrosfrö, äpple och curry.

Här följer några recept vi blivit nöjda med. Som alltid gäller att de kan modifieras efter tycke och smak.

Veganpålägg med fluff och currysmak

Blötlägg 3 dl solrosfrön i vatten några timmar eller över natten. Häll av dem och mixa tillsammans med 1 äpple, 2 tsk curry och 1,5 tsk salt. Mixa tills blandningen är slät och smaka av.

Veganpålägg med proteiner och umami

1/2 dl gröna linser
1/2 dl soltorkade tomater
1/2 dl oliver
1/2 tsk salt
1 tsk torkad basilika
ca 2 msk vatten

Koka linserna enligt anvisningarna på förpackningen. Klipp tomaterna i något mindre bitar och låt dem koka med. Mixa allt utom en matsked av vattnet. Blanda i den sista matskeden vatten, eller mer om det behövs, för att få en bredbar konsistens.

Veganpålägg med hetta

Blötlägg 3 dl pumpafrön i vatten några timmar eller över natten. Mixa pumpafröna tillsammans med 1 tsk salt och en halv torkad chili. Tillsätt vid behov lite vatten för att få en mer bredbar konsistens. Mixa tills blandningen är slät och smaka av.

Comments are closed.