Förbud mot flygreklam

Förbud mot flygreklam. Bild på rostig fågel.

Nyligen skrev vi på hemsidan om goda nyheter. Trots att mycket går åt fel håll i världen finns det ju även uppmuntrande och inspirerande exempel. Steg mot en mer växtbaserad matnorm och ansvar för jordbrukets klimatutsläpp bland annat. Efter detta började jag av olika skäl fundera kring ett möjligt förbud mot reklam för flygresor. Kan vi minska fossilindustrins makt genom begränsningar av hur de kan marknadsföra sina produkter? På liknande sätt som när det gäller alkohol och tobak. Till min glädje fick jag då upp nyheten om att Västtrafik bestämt sig för att förbjuda, inte bara reklam för flyg, utan för all fossil verksamhet. Detta gäller på deras bussar, tåg, väntkurer med mera. Tidigare har även region Stockholm infört ett liknade förbud. Inspirerad av dessa betydelsefulla steg i landets två största städer skrev jag en insändare om ett förbud för flygreklam. Förhoppningsvis kan sådana handlingar starta en snöbollseffekt mot ett mer generellt förbud mot reklam för klimatskadliga verksamheter.

Att just flyget väljs ut handlar om att vi vet att flygande är det sämsta vi kan göra för våra barn och barnbarn. Idag drabbas tydligast fattiga människor på låglänta önationer. Men även rika människor i Los Angeles, Vellinge eller Bollnäs drabbas. I klimatkrisens spår blir vi allt fler som kommer se våra hus förstöras genom översvämningar eller bränder. På individnivå är flygandet, för de allra flesta, den handling som överlägset bidrar mest till de klimatförändringar och extremväder vi nu lever i.

Allt fler svenskar har lyckligtvis kraftigt minskat sitt flygande. Jämfört med före pandemin sker idag omkring en femtedel färre flygresor, framförallt inrikes. Men för att bromsa våra utsläpp av växthusgaser behöver flyget minska än mer radikalt. Detta inte minst då de tekniska lösningar som ibland målas upp är luftslott. Batterier till eldrivna flygplan blir för tunga. Och vår skog eller odlingsmark räcker inte till för att producera allt biobränsle som skulle krävas till nuvarande flygtrafik.

Vi människor är lättmanipulerade varelser som bland annat på grund av reklamens makt låter oss påverkas till det som vi vet är fel. Detta är en orsak till de begränsningar som idag finns för alkohol- och tobaksreklam. Flygindustrin skadar inte den enskilde brukarens hälsa lika tydligt som tobaksanvändarens. Däremot bidrar flyget starkt till hotet mot vårt klimat och försämrar framtiden för våra barn.

Ett reklamförbud för flyg skulle hjälpa oss att välja rätt. Vi får lättare att se oss själva och våra barn i ögonen. Samtidigt som förutsättningarna för minskade klimatutsläpp förbättras. En föregångare gällande förbud mot flygreklam är som sagt Västtrafik. Detta reklamstopp kan vi uppmuntra fler buss- och tågbolag till. Om många aktörer frivilligt inför förbud mot oetisk reklam blir det också lättare för våra politiker på riksnivå att fatta modiga beslut om att förbjuda flygreklam överallt.

Comments are closed.