Vandringstips

VandringstipsVi är inte jättevana vandrare, men uppskattar det mycket när det blir av. Tidigare har vi skrivit mer allmänt om varför vandring är bra. Nu tänkte vi dela med oss av några mer konkreta vandringstips.

För det första – välj en lagom utmaning. Att bli rejält trött i hela kroppen och ha träningsvärk efter hör till. Men det ska inte vara en plåga och man ska inte behöva ha bråttom för att hinna sina dagsetapper. När vi gick runt Tåkern blev det ungefär fem mil på två dagar. Då är det nästan inga backar och mycket asfalt. Att gå på så hårt underlag går fortare, så att hinna var inga problem, men man kan få ont i fötter, knän och höfter. I fjällen har våra dagsetapper snarare varit lite mer än en mil. Där måste man räkna med att det kan ta flera timmar längre tid uppför än nedför om man t ex bestiger en topp. Vi har också vandrat på Gotland. Ön är platt, men leden kan gå upp och ned för branta klintar ibland och att gå på stenstränder, eller i sand är ansträngande.

Går man en dagstur klarar man sig med betydligt mindre packning än om man tältar. Men på sina håll fungerar det bra att vandra mellan vandrarhem där man kan hyra sängkläder.

Vi vandrar oftast i vandrarkängor. De ger stabilt stöd, förhindrar vrickning och går att vada i om man vandrar i fjällen. Men de är också hårda och oböjliga, så om underlaget är väldigt hårt kan det vara bättre med mer svikt i skorna. Vandrarbyxor torkar snabbt, är lätta och går ofta att ta av vid knäna med en dragkedja om det blir varmt. För övrigt är det klokt att tänka lager på lager. Du behöver vara beredd på både temperaturskillnader, vind och regn. Däremot behöver man inte ha med ombyte för alla lager. Det kan räcka med det man har närmast kroppen. Underställ om det riskerar att bli kallt, kanske ett mellanlager, en tröja och en tunn jacka som är någorlunda tät mot vind och regn. Det behöver inte alls vara superfunktionsmaterial. Sådana är ofta inte särskilt snälla mot naturen. Mycket av det vi använder är från Fjällräven av den här klassiska typen. Att ha dubbla strumpor, även på sommaren, skyddar mot skavsår. När vi vandrade senast var det en söm i kängorna som hamnade konstigt och skavde mot hälen. Sådant bör man vara uppmärksam på när man snörar på sig skorna. Någon form av skavsårsplåster bör alltid finnas i packningen.

Klean kanteen har bra flaskor för att ta med vatten. När det gäller matsäck beror det ganska mycket på hur långt man går. Trangiakök är bra om man ska vara ute länge och vill kunna laga mat. Då kan man ta med kaffepulver istället för termos, torkad mat och sådant som snabbmakaroner. I fjällen finns nästan alltid bäckar som det går bra att ta vatten från, även för att dricka direkt. Annars behöver man ta med mer vatten. På kortare vandringar funkar det bra med matiga smörgåsar eller sallad, frukt, nötter och en termos kaffe. Matiga smörgåsar eller sallad går bra att ta i en Mårdapåse av vaxat tyg som är väldigt lätt och tar minimalt med plats. Vi brukar ha med mugg och djup tallrik av den här typen, som väger väldigt lite och är av bambu och majsfiber istället för plast. Bestick tar vi ofta helt vanliga i metall.

Som vi skrev om efter valet, gick vi nyligen direkt från vår egen dörr runt Tåkern på två dagar. Då övernattade vi på vandrarhem i Svanshals och gjorde andra dagen en liten avstickare till Väderstad där det finns en bra restaurang och köpte med oss fikabröd från Centralkonditoriet där. Mycket fåglar såg vi och fick mycket tid och lugn till samtal och eftertanke. Jag kunde knappt gå dagen efter, men det var det värt. En utmaning ska det vara tycker jag!

Comments are closed.