När det talas om att minska på våra resor med bil, nämns ibland att ungefär hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer. Det är dessutom dessa kortare bilresor som släpper ut mest avgaser eftersom koldioxidutsläppen är som störst innan bilens motor blivit varm. Vissa av dessa korta bilresor förklaras med behovet att ta med sig mycket saker eller kanske att skjutsa flera små barn. Detta är något som en lastcykel löser minst lika bra som en bil. Efter ett par månaders användning av en lastcykel vill jag nu passa på att hylla denna smidiga transportlösning.
Det är nu mer än tio år sedan vi hade någon bil. Något vi bland annat skrivit om här. I vardagen är detta inget problem utan främst en befrielse. Ändå uppstår situationer när bilens lastutrymme saknas också för korta leveranser. Detta blev högst påtagligt för oss då vi tog över driften av Dahlströmska gården rum och frukost. I denna verksamhet behöver vi återkommande köra ganska stora mängder förpackningsmaterial till återvinningsstationen och även köpa mat till vår frukostbuffé. Inga av dessa transporter är längre än 1-2 kilometer men svåra att göra till fots eller med vanlig cykel. Lösningen blev att köpa en lastcykel av märket Cargobike.
Numera är turen till återvinningsstationen ett betydligt större nöje än tidigare. Både för smidigheten att få med allt på samma gång men också för den positiva uppmärksamheten en lastcykel ger. Människor verkar bli glada och kanske inspireras till och med någon att hitta alternativ till bilen.
Tack vare lastcykeln är det också enkelt att använda den eldrivna gräsklippare, vi har på vårt lilla hotell, även vid kolonin. Vi lastar upp klipparen på lastcykeln och trampar iväg. Säckar med näringsrikt täckmaterial tas med lika bekvämt.
Här i Vadstena, där vi bor, har nyligen den lokala banken på ett vällovligt sätt sponsrat inköp av eldrivna lastcyklar till kommunens förskolor. Numera ses därför glada barn åka i lastcykel när de ska på utflykt. Vinsterna är otaliga. Personalen kan troligen enklare åka kortare sträckor med barnen, de får vara utomhus, får motion och normen att cykla förstärks.
Själva hade vi inte köpt en lastcykel ifall vårt behov av transportmedel med större lastutrymme inte blivit akut. För många kan säkert en vanlig cykel som utrustas med en rejäl cykelkorg plus kanske cykelväska på sidan räcka långt. En lastcykel borde även vara något som kan delas av många. Kanske bostadsrättsföreningar eller samarbetande grannar kan köpa in en tillsammans? Eller varför inte starta en transportcykel-pool med likasinnade? När du väl prövat att cykla med en lastcykel kommer du troligen fråga dig varför du inte började med detta tidigare.